Fredag
12 Apr 2 matcher
Lördag
13 Apr 2 matcher
Söndag
14 Apr 1 match
Måndag
15 Apr 1 match
Tisdag
16 Apr 2 matcher
Onsdag
17 Apr 2 matcher
Torsdag
18 Apr 1 match
Fredag
19 Apr 2 matcher
Lördag
20 Apr 1 match
Måndag
22 Apr 1 match

SSL zoomar in - FBC Kalmarsund

5 januari 2020 10:00
Intervju

SSL zoomar in är en artikelserie som riktar sig till er fans, för att ni på ett djupare sätt ska lära känna alla lag i världens bästa liga, Svenska Superligan. I 23 delar kommer lagen och klubbarna i både dam- och herrligan att presenteras, utan inbördes ordning. Varje söndag klockan 10:00 kommer en ny spännande läsning att publiceras på SSL.se. Välkomna!


Femtonde avsnittet i raden inleds med att vi vänder blickarna från Pixbo (där vi befann oss förra veckan) och fortsätter resan nästan rakt österut genom landet.

Vi tar oss hela vägen till Sveriges andra kust tills vi når Smålands tredje största tätort och den historiskt viktiga platsen. Det fornnordiska ortsnamnet syftar till dels 'stenröse' och 'grusig ö', det är platsen för det vackra slottet som är över 800 år gammalt och här huserar bröderna Elm på Guldfågelns fotbollsarena.

Vi pratar givetvis om FBC Kalmarsund.

FBC Kalmarsund är en ung förening. Man har inte ens funnits i tio år. Så sent som 2011 slogs nämligen Ölandslaget Färjestadens IBK och Kalmars dito, CL98, ihop till FBC Kalmarsund. Redan 2018/2019 spelades den första säsongen i herrarnas SSL, efter att man föregående säsong lyckats slå ut Salems IF i kvalspelet med 2-1 i matcher, där den avgörande matchen avgjordes efter sudden death.

Herrarna är nu inne på sin andra säsong, medan damerna huserar en division under, i Allsvenskan. Damerna har dock varit uppe och vänt i SSL en gång och har flera år i rad varit på vippen att ta sig tillbaka in i svensk innebandys absoluta finrum, men fallit på målsnöret.

Föreningens klubbchef, Per Viberg, ombeds inledningsvis - i sann SSL zoomar in-anda - att beskriva föreningen med sina egna ord.

– Vi är en ung förening, inleder han och kommer direkt in på ovan nämnda hopslagning.
– När vi grundades skulle FBC vara en ren elitförening och så är det även idag, med skillnaden att har Färjestaden har bytt namn till FBC Kalmarsund Ungdom. Båda har dock samma styrelse och jag är klubbchef i båda, så egentligen är det samma organisation med två olika organisationsnummer.

I grunden är man alltså två elitlag, men består idag av flertalet ungdomslag som är placerade både på Öland och i Kalmar, samtidigt som man bedriver Parasportverksamhet och har lag i både division 2, 3 och i Rullstolsinnebandyserien.

– Jag klev in i föreningen 2017, till en roll man inte haft förut. Sen dess har vi haft en uttalad och tydlig målbild, om att vi vill ha både dam- och herrlag i Svenska Superligan.
– Idag ligger vi lite efter på damsidan, vi ville ha upp dem redan förra året. Herrarna följer sin plan och nästa steg är att vara med och slåss om de ädlaste medaljerna.

Han fortsätter:
– Vi har varit tydliga sen jag kom hit, att vi vill öka våra sponsorintäkter och bli en ledande förening i Sverige inte bara på innebandyplanen, utan också på innebandykontoret, menar han och förklarar:
– Vi hade som mål att öka från 2 till 5,6 miljoner kronor i sponsorintäkter på tre år. Det lyckades vi med, så nästa säsong siktar vi på 7,5 miljoner. Vi ska bli föreningen i Sverige som säljer mest sponsring och idag är vi inte långt ifrån toppen. Jag tror att det är vi och Storvreta som ligger på de beloppen.

Att som nykomling i SSL ha målsättningen att inkassera störst summor sponsorpengar av alla lag i hela ligan, är ett kaxigt statement. Men det är inget som stör Per. Inte det minsta.

– Vi visste att vi är flera idrottslag i närområdet i olika idrotter som slåss om sponsorerna. Men vi har ett uttalat mål att vi ska bli nummer ett på den delen av säsongen där folk, företag och media engagerar sig i oss. Vi ska bli den föreningen i Sverige som säljer mest sponsring av alla, menar han och berättar att han tycker att man redan nu är duktiga på att arbeta kring sponsorerna - man kommunicerar bra, anordnar nätverksträffar och förklarar noga varför man som sponsor ska vara en del av Kalmarsund.

Så sent som dagen innan nyårsafton, i måndags kväll, spelades den historiska första matchen i Kalmarsunds nya arena, KIFAB Arena. 1500 fans kan samtidigt avnjuta högklassig innebandy, och även på publiksidan ligger Kalmarsund bra till.

– Jag såg efter den förra matchen att vi ligger trea i den totala publikligan och bland de fem bästa i totala sändningar, säger han stolt.

Inför säsongen 2016/17, när man fortfarande spelade i Allsvenskan, slog det ned som en bomb i innebandy-Sverige att stjärnan Kim Nilsson valt att flytta hem till Kalmarsund för att börja spela, trots att man inte spelade i högstaligan. – Att Kim valde att komma till oss redan då, det är unikt. När han kom var varumärket Kim Nilsson större än Kalmarsund och en starkare produkt än Allsvenskan i sig. Med tiden blir vårt varumärke starkare, och ju stärkare det blir, desto mindre beroende blir vi av enskilda indiver, säger han.

När framtiden kommer på tal går Per igång rejält och det är inget snack om att Kalmarsund vet vad man vill.

– Damerna ska upp i SSL, det är viktigt för oss. Enligt femårsplanen ska de upp inom två år. Vi har gått till slutkval två år i rad och ligger precis utanför. Vi har sagt att det viktiga är att gå upp och vara kvar långsiktigt med damerna, medan målet med herrarna nu den andra säsongen är att komma topp 10, och nå slutspel.

Han förklarar fortsättningsvis att man inte vill vara laget som tar klivet upp och bara under några säsonger spelar slutspel, för att sedan slå av på takten och missa slutspel, alternativt åka ur högstaligan igen.

– Det genomsyrar hela vår verksamhet, att tänka långsiktigt. Även på kansliet, där vi idag är fem anställda, har målet varit att bygga en stark organisation. Idag är många klubbar tunna, mycket står och faller med ideella krafter och man har idag i stor utsträckning har en person som jobbar med många olika delar i klubben. Vi ska inte vara beroende av 1-2 personer och samtidigt som vi etablerar en stark produkt nere på innebandyplan ska vi etablera ett starkt kontor utanför.

Han fortsätter:

– Samtidigt måste vi inse att vi både är en elit- och breddförening. De flesta som spelar hos oss blir inte elit, men vi ska ge alla spelare förutsättingar att blir det om man har det som mål, vare sig man är tjej, kille, kvinna eller man. Kan vi samtidigt bidra till att göra dem till bättre människor som håller sig ifrån buset ute i samhället, då är det värt mycket.

För Kalmarsunds klubbchef är det viktigt att man strävar efter att bli en jämställd förening, där alla har samma förutsättningar. Med bakgrund av målsättningarna man satt upp - och de man redan infriat - ska det mycket till om man inte redan inom en snar framtid ska vara med och störa SSL:s absolut största aktörer och slåss om de ädlaste medaljerna.

Både på dam-, herr- och sponsorsidan.

Keep it up, Kalmarsund!

Läs tidigare delar av SSL zoomar in:

Del 1 - Mullsjö AIS

Del 2 - Rönnby Tigers

Del 3 - Växjö Vipers

Del 4 - IKSU

Del 5 - Jönköpings IK

Del 6 - Warberg IC

Del 7 - Endre IF

Del 8 - Sirius IBK

Del 9 - IBK Dalen

Del 10 - Malmö FBC

Del 11 - Höllvikens IBF

Del 12 - Täby FC

Del 13 - Storvreta IBK

Del 14 - Pixbo Wallenstam IBK