Lördag
23 Mar 9 matcher
Söndag
24 Mar 2 matcher
Måndag
25 Mar 2 matcher
Tisdag
26 Mar 2 matcher
Torsdag
28 Mar 4 matcher
Idag 4 matcher
Lördag
30 Mar 3 matcher
Söndag
31 Mar 4 matcher
Måndag
01 Apr 2 matcher
Tisdag
02 Apr 3 matcher
Onsdag
03 Apr 2 matcher

SSL zoomar in - Warberg IC

3 november 2019 10:00
Intervju

SSL zoomar in är en artikelserie som riktar sig till er fans, för att ni på ett djupare sätt ska lära känna alla lag i världens bästa liga, Svenska Superligan. I 23 delar kommer lagen och klubbarna i både dam- och herrligan att presenteras, utan inbördes ordning. Varje söndag klockan 10:00 kommer en ny spännande läsning att publiceras på SSL.se. Välkomna!


I sann På spåret-anda fortsätter vi vår SSL-resa genom Sverige. Efter att förra veckan besökt Jönköping, styr vi idag kosan västerut för seriens sjätte del.

Vi tar oss genom staden som är känd som Sveriges regnigaste stad - Borås. Men istället för att fortsätta mot Göteborg, viker vi av sydväst, ner mot kusten.

Efter att Hallands landskapsgräns passerats, äntrar vi landets 43:e största tätort, där vi bland annat hittar den över 800 år gamla fästningen, flera härliga strandpromenader och hamn- och färjeförbindelse med danska Grenå.

Precis, vi har tagit oss in i Varberg.

Byter vi ut enkel-v:t mot ett dubbelt dito, förstår ni att det handlar om ett av SSL:s mest klassiska lag. Det som ligger totaltvåa i maratontabellen över lagen som spelat allra flest matcher i herrarnas SSL. Man kan även stoltsera, som en av få föreningar, med att ha både dam- och herrlag etablerade i världens bästa serie.

Vi pratar givetvis om Warberg IC.

Warbergs klubbdirektör, Martin Josander, försöker sätta ord på vad som gjort att föreningen lyckats med bedriften att ha båda sina lag i högsta serien.
– Det är inte lätt. Men herrlaget har en lång historik från Superligan. När vi åkte ner gjordes en ordentlig omstart i klubben, då vi tänkte mer eget och ungt. Vi satte upp en treårsplan men gick upp "ett år för tidigt", menar han, skrattar till och fortsätter:
– Damlaget har varit en långtidsplan. Vi lyckades till sist, efter många kval, att ta oss upp och påbörja arbetet att etablera oss.

Beskriv föreningen.

– Vi har strävat efter att få ihop både elit, bredd och ungdom i en och samma klubb. Eller... inte en och samma klubb, vi har delat upp det i Warberg IC där vi har elitlagen och i Warbergs innebandyförening, där vi har våra bredd- och ungdomslag. Totalt har vi till exempel ett 30-tal ungdomslag. Att få kombon att gå ihop med både elit och bredd, tycker jag vi har lyckats riktigt bra med, säger han.

Rent sportsligt, om man ser till spelartrupperna, slås man av hur många spelarna i respektive lag som kommer från närområdet. Är det en medveten satsning, eller har det bara fallit sig så att ni värvat lokalt?

– Det har varit medvetet, ja. Man kan säga att vi tog tag i det efter kvartsfinalförlusterna 2012 och 2013, i kombination med dåligt ekonomiskt resultat. Vi satte oss ned och tittade igenom hur vi jobbar med ungdomsverksamheten, berättar Martin och fortsätter:
– Klubben satte upp en plan att vi måste ha ett B-lag som ligger lite högre upp i seriesystemet så steget inte blir för långt upp till A-laget och idag har vi "utvecklingslag" i division 1 och 2. Samtidigt ville vi samarbeta mer med klubbarna runtomkring, i närområdet.

Martin räknar upp ett gäng spelare i både dam- och herrlaget man tagit in från lokala föreningar.
– Man kan säga att planen vi satte då, med hur vi ville jobba med ungdomsverksamheten, har gett frukt sista två-tre åren.

Samtalet halkar in på ekonomin, som varit ett av föreningens stora problem de senaste åren. Martin förklarar att klubben inte klarar sig ekonomiskt enbart genom att syssla med innebandy, utan man agerar en hel del även utanför planen. Han tar som exempel att klubben arrangerar Sveriges 3:e största cup - Warbergsspelen, bedriver Warbergslägret, även det ett av de största innebandylägren i landet samt att man håller i "innebandyveckor" på höst- och sportlov.
– Vi äger också vår egen hall, det är ganska unikt. Det drar vi fördel i, att få intäkter även därifrån, säger han och förklarar att kommunen har idrottsverksamheter i hallen på dagtid och att hallen aldrig står ledig eftermiddags- och kvällstid.

När klubben hade det som tuffast med sina likvida medel, beslöt man sig för att be om extern hjälp. Av sina samarbetspartners, medlemmar och fans. Och vilken respons det blev, bland annat kring kampanjen "Rädda Warberg".
– Vi insåg rätt snabbt att vi låg illa till när vi hade ett negativt kapital på upp emot 4 miljoner 2015. Att plocka 4 miljoner gör man inte så lätt, berättar han och fortsätter:
– Vi hade pratat om att gå ut med ett upprop till våra samarbetspartners och även privatpersoner och medlemmar, så vi jobbade på lite olika sätt på att få in kapitalet. Det började vi med väldigt tidigt, tanken var att dra igång innan säsongsstart i augusti förra året.

Men samtidigt var det en av stadens större fotbollsklubbar som också låg pyrt till ekonomiskt, och som bestämde sig för att fråga fansen om hjälp.
– När de började med sin jättegrej beslöt vi oss för att skjuta upp vår, då vi kände att det blev tuffare för oss att göra samtidigt som dem. I efterhand var det ett ganska smart drag, för alla förstod hur viktigt det var att hjälpa klubben få in pengarna, menar Martin.
– Hade vi inte fått in pengarna som vi fick, hade vi riskerat att bli nedgraderade och i slutändan är det livsviktigt för oss att ha lag högt upp, för att få verksamheten att gå runt.

Martin förklarar klubbens tacksamhet gentemot alla som hjälpte till i kampanjen, som varade mellan januari och sista april i våras.
– Bara i den privatkampanjen lyckades vi få in 450.000 kronor, menar han och berättar att man totalt siktade på att nå tre miljoner kronor. Den totala skulden låg då på två och en halv, men man ville ha lite luft för oförutsedda saker som kunde inträffa.
– Vi landade på 2,8 miljoner kronor. När vi stängde räkenskapsböckerna i april fick vi inte ha något som helst negativt kapital. Istället fick vi in så pass mycket mer att vi utöver kampanjen gjorde några hundra tusen plus.

Han berättar fortsättningsvis hur måna klubben var om att tacka alla som hjälpte till att rädda klubben.
– Första hemmamatchen bjöd vi in alla som varit med och hjälpt till, allt från de som köpte tröjan för 1985,- till företag som hjälpte med flera hundra tusen. Vi bjöd på lite mat och dryck och tackade alla. Det var väl en 200 personer som kom, vilket vi tycker var jättekul, menar han och tillägger:
– En del i kampanjen var att man fick namnet på årets matchtröja om man sponsrade med 1985 kronor (året klubben bildades). Väldigt många har på sig tröjan med sitt namn ingraverat och visar sin stolthet i att ha hjälpt klubben. Vi har också satt upp en "Rädda Warberg"-banderoll med allas namn på, både företag och privatpersoner. Det brukar vara många som står och kollar på den och stolt kan visa upp just sitt namn.

För så är det ju verkligen. En idrottsförening är ingenting utan sina supportrar och sina eldsjälar.

Just det är Warberg ett kanonexempel på, hur fint det kan bli när alla med hjärtan för samma sak går samman och skapar något tillsammans.

Skapar magi.

Magi som gör att Warberg även fortsättningsvis kan vara med och leka bland de allra bästa, i världens bästa liga.

Läs tidigare delar av SSL zoomar in:

Del 1 - Mullsjö AIS

Del 2 - Rönnby Tigers

Del 3 - Växjö Vipers

Del 4 - IKSU

Del 5 - Jönköpings IK